piatok 9. októbra 2015

Nórsko - krajina ľudí, čo chodia rýchlo a jedia pomaly

Toto je prvá časť zo série faktov o Nórsku. Tu sú ďalšie: 1 2 3 4 5 6

No takto. V Nórsku som už 2 mesiace. Tak rýchlo to ubehlo. Občas ma desí predstava, že sa budem musieť vrátiť domov, a občas ma zasa desí predstava, že ešte 9 mesiacov kým sa vrátim. Nemôžem povedať, že je zo mňa právoplatný nór, po týchto dvoch mesiacoch. Ale presne ako nám v yfu povedali, keď ste výmenným študontom, zistíte o danej krajine omnoho viac. Podstatné drobnosti, ktoré si ako turista nemáte šancu všimnúť. Ja som si teda všimla veľa drobností. Možno je to aj tým, že nie som nonstop obklopená kamarátmi, tak pozorujem ostatných. Čo znie desivo, priznávam, ale má to svoje výhody. Ako napríklad môžem napísať tento článok, ktorý je taká zbierka drobností, ktoré som si o Nórsku a Nóroch uvedomila.

 1. V Nórsku je veľa poliakov

Keď som počula príbeh Táni, dobrovoľníčky, ktorá bola tiež v Nórsku, ako im na dvere zaklopal nejaký poliak, prišlo mi to zvláštne a nevenovala som tomu až takú pozornosť. A potom som prišla do Hemsedalu. Kde poliaci majú svoju vlastnú komunitu by som to nazvala a všetci sa snáď poznajú. Aj v triede mám poľku. Júlia. Dokonca aj v dome mojej hostiteľskej rodiny má jeden poliak prenajatý byt. Preto pre mňa prestalo byť nezvyčajné v krajine s germánskym jazykom počuť slovanský.
Tak isto mám aj spolužiaka ukrajinca a jednu z Kórei. Keď sa tak na to teraz pozriem, veľa ľudí sa sťahuje do Nórska.

2. Nóri chodia rýchlo a jedia pomaly

Ako to hovorí už aj názov tohoto článku. Viem, že ja som s tým mala na začiatku problém. Teda, vedela som, že niečo nie je v poriadku, ale nevedela som čo. Neskôr mi to došlo, keď sme normálne kráčali zo zastávky domov a už na pol ceste bola skupinka mojich drahých nórskych spolužiakov 3 metre predomnou a to som pôvodne šla prvá. Tak isto keď som smerovala do školy. Alebo túra s ostatnými. Ak som chcela držať krok, bola som unavenejšia ako všetci ostatní. Chvíľu mi trvalo sa prispôsobiť, ale teraz už zvládam držať krok aj konverzáciu.
S tým jedlom zasa keď sme na obednej prestávke, im stačí si dať jeden chlebík (ako komu) a sú napapaní, lebo ho jedia celú pol hodinu, čo ja zjem tri za 10 minút aj s "konverzáciou".

3. Teenageri nerozprávajú radi anglicky, ako mi bolo povedané

Celý čas, čo som sa chystala do Nórska som počúvala, ako sú všetci nóri dobrí v angličtine a že to nebude ťažké a podobne. No hahaha. Mám v triede veľmi málo spolužiakov, čo sú ochotní sa so mnou rozprávať a ešte menej, čo sú ochotní po anglicky. Radšej sa nerozprávajú.

4. Majú úplne iný prístup k škole a budúcnosti

Škola sa tu neberie moc vážne. Teda samozrejme, je to škola a nejaká autorita. Ale študenti si s učiteľmi tykajú, odchádzajú z triedy kedy chcú (na záchod alebo do skrinky, nie že úplne preč). Ak zvoní, tak všetci sú prekvapení, ak nie je čo preberať, skončí sa aj o 15 minút skorej, nikdy nie sú všetci načas. A hlavne, nemáš zle, keď neprídeš na hodinu. Teda, je to tvoj problém, lebo nebudeš vedieť, čo sa preberalo, ale inak to nikto nerieši.
A neviem, či je to len tým, že bývam v malom meste bez širokých možností, ale keď sa teraz niekoho spýtam, kam a či vôbec chce ísť na vysokú, povedia, že nevedia. Proste ich netrápi, že za rok končia školu. Nie. Veľa ľudí tak isto chodí na odbornú školu. Pýtala som sa jednej, čo teda môže potom robiť, ako vyštuduje tu farmársku či zvieraciu, také dačo to bolo a ona že "no môžem robiť v obchode so zvieratami". Asi som sa nezdržala prekvapeného výrazu, lebo už sa so mnou nebaví. Ale nechápala som, prečo študuje na špeciálnej škole, keď chce len byť predavačka. A veľa ľudí tu takto "jednoducho" vidí svoju budúcnosť.

5. Dialekt sem, dialekt tam

Keď som ešte bola na Slovensku, moja hostiteľské mama mi napísala, že ona a môj hostiteľský otec obaja rozprávajú iným dialektom. Prvé dni, alebo skôr poviem týždne, mi to bolo srdečne jedno a nevšimla som si. Ale ako som sa začala viac sústrediť na jazyk, začala som si všímať rozdiely. Aj mám niektoré predmety s ľuďmi odinakadiaľ a celkom som na seba hrdá. Už len sa jeden naučiť, nech mi ľudia konečne aj rozumejú.

6. Nie sú chladní, ale udržujú si osobný priestor

Z každej strany "skúsených" cestovateľov počúvate, že nóri sú chladní. Nie, nie sú. Dajte na mňa. Nóri sú super, ak sa k nim nasáčkujete a nedáte šancu uniknúť, zvyknú si na vás, Myslím to seriózne. Stále som si sadala s Tuvou na biológii a teraz už ona príde za mnou aj sama. Alebo Barwaqo na marketingu. A ak sa spýtate na niečo nie moc osobné alebo urážlivé (nezabudla si si dať dnes špirálu, zľakla som sa ťa?) tak sa radi rozrozprávajú o sebe (samozrejme, sú aj výnimky). Ale na druhej strane si udržujú trochu odstup. Aj tým čo vám povedia, aj tým ako blízko vás stoja/sedia. Dá sa to veľmi ľahko všimnúť v porovnaní s ich dlhoročnými kamarátmi a preto sa môžete cítiť odstrkovane (všetci sa chytajú a váľajú po sebe, žartujú a sú si blízky, že som mala mesiac problém zistiť, kto chodí s kým, a ešte aj mám). Takže z toho plynie ponaučenie, nechcite po cudzom nórovi aby vás chytil keď idete skákať odniekiaľ - verte mi, nerobte to...

7. Odignorovala vás jediná osoba s ktorou sa bavíte? Normál

Nóri sú v tomto veľký špeciál. Ak ste si už konečne aj že našli kamaráta, ktorý si pamätá vaše meno a vy celý deň dostávate náhle návaly eufórie z toho, no on vás potom odignoruje v autobuse a radšej si sadne aj sám, nezúfajte. Je to len preto, aby vás oboch ušetril trápnej konverzácie. Predsalen, polhodinová cesta autobusom s človekom, u ktorého musíte pred položením otázky poriadne pouvažovať, či sa to hodí, môže byť veľmi... trápna

8. Taco fredag, pizza lørdag

Nórske národné jedlo? Grandiosa pizza. Každá rodina má niekoľko v zásobe v mrazničke. A tak isto špecialitou ze taco. To sa celá rodina zíde pri večeri (mimochodom už tak o štvrtej) a každý si poskladá svoje taco. Ja to mám celkom rada. Často to mávame aj na návštevách, jedine čo sa cítim dosť trápne, ako som spomínala už v bode 2, že ja dojem prvé a oni si svoje prvé len skladajú, tak potom aspoň chvíľu počkám, kým aj oni dojedia a až potom sa pustím do druhého. Je to náročné tu jesť.

9. Spotify, netflix, DVDčká

Keďže tu v Nórsku tu pirátstvo vzali trochu vážnejšie, nikto si ani len pesničky nesťahuje, nie to ešte filmy. Zato tu každý, ale že KAŽDÝ fičí na spotify, poprípade netflix, alebo klasické DVDčká a CDčká.

10. Nie je zlé počasie, len zlé oblečenie

Ako som sa mohla presvečiť na vlastnej koži pri zakladaní ohňa v daždi, poprípade túrach v lejaku, kto som aj prechladla, nórov nič neodradí od toho, aby šli na túru. Takže som dostala svoje vlastné (trochu veľké) oblečenie do dažďa, škoda len že o chvíľu bude viac snežiť ako pršať.

11. Ryba, zemiaky, mrkva a znova

Viem, viem, že som v bode 8 hovorila o tacu a pizzi, ale to je len raz do týždňa. Zvyšok je ryba so zemiakmi a mrkvou. Majú ryby ozaj na všetky spôsoby. Len si povedzte a nájdete takú. Puding? Prosím. Roláda? Žiaden problém. Ryba stará pol roka? Máte ju mať.


0 komentárov:

Zverejnenie komentára