utorok 16. februára 2016

Midtårssamlingen

Dnes sem krátko, možno dlho, zhrniem naše YFU polročné stretnutie, 4.-7.2. Úprimne sa mi na neho nechcelo. Jediné na čo som sa tešila bolo, že stretnem Helenu z Česka, ktorá sem len pred mesiacom prišla a budem konečne po šiestich mesiacoch hovoriť slovensky naživo. Okrem toho sa mi nechcelo cestovať, lebo si pamätám, že prvé popríjazdové stretnutie nebolo bohviečo. Teraz však, keď sedím sama v Osle a čakám na autobuse s myšlienkami neustále nakakujúcimi v hlave viem prečo. Na prvom stretnutí som sa tešila veľmi na rodinu a jediné, čo ma od nej delilo bolo to stretnutie tak som ho chcela mať za sebou. Toto stretnutie však bolo iné. Emócie si však môžeme zhrnúť nakoniec. Čo také podstatné a zábavné sa na stretnutí odohralo? Najprv som prišla posledná. Teda posledná v ten daný deň, lebo z Hemsedalu nešlo nič pred 11:40. Floyd z Bergenu – Dobrovoľník, ma vyzdvihol na stanici a šli sme na autobus. Obaja sme potrebovali na wc, ale on nemal 10 korún a nastalo nedorozumenie v komunikácii a ja som mala len jednu 10 korunáčku, ktorú mi on zobral, tak ja som sa na wc nedostala... Každopádne sme pokračovali. Keďže Floyd je z Bergenu, jeho prízvuk je príšerný, ale po pár vetách som sa začala chytať a bavili sme sa pekne nórsky. Zaujímavé je, že aj niektorým študentom bolo ľahšie nórsky ako anglicky a všetci sme to miešali a plietli. Samozrejme okrem Heleny. Tú som stretla hneď po príchode na vonkajších aktivitách. Bol to veľmi divný pocit hovoriť slovensky. Asi to nikomu kto nemal takýto problém nič nepovie, ale ja som 6 mesiacov dostala mini záchvat paniky po vete po slovensky a bola som zahanbená a teraz to bolo zrazu v poriadku. Ale nebolo to jednoduché. V jednom kuse som menila na angličtinu a myslím že len miatla okolie viac ako bolo potrebné. Ani po štyroch dňoch som si na to nezvykla, aj keď som s Helenou trávila veľa času. Každopádne teda Helena nebola to, čo ma potešilo najviac. A zároveň zarmútilo. To boli vŠetci ostatní. Pamätali si ma a tvárili sa akoby sme sa všetci stretávali každý víkend. To bola najviac priateľská spoločnosť akú som za 6 mesiacov mala a to som ich videla iba raz a ani si s nimi moc nepísala. Objímali ma a bavili sa so mnou. Na izbe som bola s Marisoll, Magdou a Yanzi, posledné dve noci sa pridala aj Blair. V skupine som bola s Carlom Johannom, Paulou, Maris, Clementom a Nicolasom. Náš gruppeleder bol Valentin. V prvý deň sme po mojom príchode mali len aktivity, kde sme si zopakovali mená a teda sa bavili a zdielali medzi sebou skúsenosti. Potom bola večera a refleksjonsgrupper. To som bola s Floydom a bola tam aj Helena, kvôli ktorej sme ich nemali po nórsky. Different activities bolo v podstate voľno, ktoré som strávila s Helenou. Je to veľmi milé dievča, ale ona sa nie moc rada socializuje, takže sme boli samé. Keďže sprcha bola len jedna, čakala som väčší boj o to, kto sa osporchuje prvý, ale nakoniec sme to zvládli skoro bez konfliktov a v posteli sme boli presna načas – 23:30.
Druhý deň začínal budíčkom o 7:22 a raňajkami o ôsmej. Neboli to také luxusné raňajky ako prvý camp a brunost došiel už prvý deň, ale bolo to v pohode. Po raňajkách sme sa bavili o kultúre. Tu už sa začali ukazovať Clementove povahové vlastnosti. Odmietal sa zapájať a priznal, že sa mu ani nechce učiť nórsky a nič sa mu nechce robiť, tak mu to Valentin dával vyžrať. Po Kultúre sme sa pekne vybrali do obchodu, ale ďaleko sme sa nedostali, lebo už o jedenástej sme museli byť späť. Musím poznamenať, že prostredie krásne.


Po chvíli sme však zistili, že vlastne o jedenástej to nie je povinné tak sa všetci opäť vydali do obchodu, lenže samozrejme Helene sa nechcelo byť v spoločnosti viacerých ľudí, tak sme my šli samy znova. Došli sme na to miesto, kde sú zaparkované loďky, ale veľa lodiek tam nebolo, tak sme len tak sa tam prechádzali a rozprávali. Nehovorím, že sme sa nemali o čom porozprávať, ale nebolo to také uvoľnené ako s ostatnými...
O jednej došlo na obed. Obed boli toasty so syrom. Bolo to v pohode a sedela som so Samuelom z Francúzska a Vincom z Maďarska. Samuel sa ma pýtal na slovenčinu, lebo sa učil rusky a bol veľmi milý. S Vincom sme sa bavili o stereotypoch a celkovo o všeličom, veľmi príjemné konverzácie sa dajú viesť s výmennými študentami.
Keď sme boli sýti a došli nám témy na konverzácie, mali sme si ísť v rovakých skupinkách ako sme boli na Kultúru nacvičiť scénku o niečom typickom nórskom. To sme dostali plnú dávku Clementovej egoistickej povahy. Mali sme hodinu a on odmietal spolupracovať. Pustil hudbu a vymýšlal, že on chce niekoho pobozkať v scénke a potom 40 minút spieval takže sme nevymysleli nič, len sme sa rozhodli jeho spev začleniť do scénky. Začali sa schádzať ďalší ľudia a museli sme mať večeru. Po večeri a refleksjonsgrupper sme mali opäť different activities čo znamená voľno. Bola som opäť chvíľu s Helenou ale potom som si sadla s Camillou z Fínska a s Carlom z mojej skupiny a Clement si prisadol. Jeho podpriemerne nízke IQ nám dovoľovalo si z neho robiť srandu bez toho, aby o tom vedel a len sa vždy po našom výbuchu smiechu so svojim douchbag výrazom a francúzskym prízvukom spýtal „What the fuck, bro?“ alebo „What is so funny, bro?“ z čoho sa stala kultová hláška stretnutia a Carl sa ho naučil perfektne imitovať. Popritom ako nechápal vtipy sa Clement ešte pokúšal s každou jednou babou pri stole neúspešne flirtovať. Nakoniec nám oznámil, že nemôže byť v našej scénke lebo dostal „špeciálnu úlohu“ t.j. pomáhať upratovať, dopĺňať toaleťáky atď. Nechcelo sa mi od nich odísť, ale bolo už neskoro a chcela som sa osprchovať, tak som sa vybrala do Seksjon A, kde na našej izbe mali baby „party“, tak som musela so spaním chvíľu počkať, aj keď sme sa opäť neuložili neskôr ako o 23:30.


Sobota bola posledný deň. Raňajky boli opäť o ôsmej, nie však už s krásnym výhľadom, kvôli všerajšiemu sneženiu, ktoré sa v sobotu roztopil a pršalo, takže fjord bol v hmle. Dážď nám program neprerušil, lebo sme mali byť vnútri a mať ďalšie sessions. Najprv skole og venner a potom vertsfamilien. Pomedzi to sme plánovali novú scénku. V týchto sessions sme riešili rôzne problémy a súčasťou toho bolo vybrať si a vyriešiť jeden problém niekoho iného. Ja priznávam, že som sa posťažovala, lebo som vedela, že títo ľudia sú jediní, čo mi budú rozumieť a videla som, že KAŽDÝ máme problémy s rodinou. Jedine Carl nemal a to mu závidím. Jediné, čo sa mi nepáčilo bolo, že sme nad mojim problémom strávili viac času ako som chcela a oni to začali brať veľmi vážne a aj keď sme odchádzali si ma Valentin zobral nabok a povedal, že to mám poriešiť s Marte. Ale tak úprimne, je to ich dom a ja som tam len na rok. Ak im nevadí bývať v neporiadku, ja to ešte 5 mesiacov prežijem. Poprosila som však, že si to pokúsim opäť vyriešiť sama a že nechcem aby vedeli, že sa sťažujem a Valentin súhlasil.
Po obede sme dostali opäť voľno na nacvičovanie scénky, čo sme s trochou ťažkostí zvládli, ale zabavili sme sa. Hrali sme rodinu, ktorá má výmenného študenta a predstavujú mu, čo sa typicky je v Nórsku, t.j. zemiaky, tak sme z toho spravili paródiu. Scénku sme mali predviesť po Personlig utvikling, večeri a refleksjonsgrupper. Samozrejme, že sme nevyhrali, ale treba poznamenať, že boli aj horšie scénky ako naša. Po tomto sme mali party. Pamätám si, že party na prvom campe som sa nezúčastnila, poprípade nie nadlho. Na tejto som zostala skoro do konca (15 minút do konca) a užila si to. Tancovali sme dokonca aj na Juicy Wiggle, čo bola naša pesnička z prvého campu. Tá atmosféra bola neskutočne nostalgická a Helena sa nechytala. My sme sa len rehotali a divoko tancovali náš tanček. Uvoľnili sme sa asi tak ako nóri na party keď sú opití. Dnes nám odišiel hlas po toľko hlasnom spievaní (vrieskaní) a boli sme unavení po divokom tancovaní, ale stálo to za to. Veľmi ma mrzí, že sme boli len tak krátko. Práve sedím v autobuse domov, čakajú ma ešte 4 hodiny, jendu uz mám za sebou plus dve hodiny sama na stanici. Nevedela som, že sa môžem až tak naviazať na ľudí, ktorých som dokopy nevidela ani celých 8 dní. Ale musíte ma pochopiť. Zajtra ma čaká opäť nudná škola, kde v podstate neprehovorím ani slovo. Znova. Keďže sa so mnou ľudia nechcú baviť. V rodine toho tiež veľa nenarozprávam, lebo za prvé oni buď spia alebo sú na mobile a za druhé s nimi nemám taký pevný vzťah, že by sme si len teraz sadli a oni by nadšene počúvali moje zážitky a vtipkovali by sme o tom ako s mojou mamou. Toto je veľký kontrast oproti yfu stretnutiu, kde som vždy bola v spoločnosti niekoho a mala vždy čo robiť. Viem, že si tak rozumieme preto, lebo zdieľame rovnaké záčitky a máme podobné problémy. Ale to je to, prečo mi z nimi bolo tak dobre. Lebo mi rozumejú. A toto bolo naše posledné stretnutie v takejto zostave, čo viacerých z nás zarmútilo a ja som si nebola istá, či sme si povedali dostatočne ahoj. Každopádne mi stretnutie pomohlo pochopiť viaceré veci a povzbudilo ma. Utučilo vzťahy a zlepšlo náladu. Svojim spôsobom



0 komentárov:

Zverejnenie komentára